Isnin, 27 Julai 2009

Ekoran Krisis Melanda Pentadbiran UDM; Kembalikan KUSZA !

KUALA NERUS – PAS menganggap, ketidakhadiran Canselor, Sultanah NurZahirah ke majlis Konvokesyen Kali Pertama Universiti Darul Iman (UDM) adalah satu krisis besar yang melanda Institusi Pengajian Tinggi tersebut.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita8/UDMKusza.jpg
Pengerusi Lajnah Pelajaran PAS Pusat, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik berkata ia adalah isu yang telah berpanjangan semenjak UDM ditubuhkan, empat tahun lalu.

”Sebelum ini tidak diadakan konvokesyen sejak tiga tahun berturut-turut, ini bukan perkara kecil, sebab bagi sebuah pusat pengajian (tinggi) kalau sudah tak dapat diadakan konvokesyen, maknnya ada krisis besar,

”dan bila dibuat konvokesyen, Canselor tidak datang,”katanya ketika ditemui selepas menutup Kursus Kewartawanan Islam 2009 yang diadakan di Maahad Tahidz Wal Tarbiyah disini, semalam.

Oleh itu PAS berharap kerajaan negeri Terengganu pimpinan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dapat menyelesaikan perkara tersebut kerana ia merugikan kerajaan dan rakyat.

Menurutnya, akar umbi dari masalah tersebut adalah pengambilalihan Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) oleh kerajaan pusat untuk dijadikan sebuah universiti.

Katanya, PAS telah lama menyarankan, sepatutnya didirikan sebuah universiti lain yang baru, sekiranya kerajaan mahu menubuhkan sebuah universiti dan mengekalkan KUSZA.

”Kita (PAS) telah lama mengatakan, kalau nak dibuat Universiti Darul Iman, buat yang lain, kekalkan KUSZA yang bersejarah, datuk kepada Sultan ni (Mizan) dulu pakai nama dia,

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita8/PenutupKursusWartawan%20021.jpg”ada Sekolah Menengah Rendah Ugama (Sultan) Zainal Abidin di Ladang, ada Sekolah Menengah (Atas) (Sultan) Zainal Abidin di Batu Burok, dan ada Kolej bertahap Universiti, KUSZA, tiba-tiba dihapuskan,”jelasnya yang juga Bekas Ahli Majlis KUSZA.

Katanya, walaupun UDM masih mengekalkan Kampus KUSZA di Gong Badak sebagai sebuah tempat pengajian, namun ianya adalah bersifat sementara, bagi menutup tindakan pengambilalihan KUSZA sepenuhnya.

Oleh yang demikian, beliau berkata, PAS menggesa kerajaan Pusat mengembalikan KUSZA kepada status asalnya.

”Kembalikan KUSZA kepada status asal dan buat (universiti) yang lain, (di negeri) Kelantan boleh buat yang lain, di (negeri) Pahang boleh buat yang lain, kenapa Trengganu tak boleh buat yang lain,”soal Ustaz Abu Bakar yang juga Bekas Ahli Majlis KUSZA.

Menurutnya, tindakan menyerahkan KUSZA kepada kerajaan Pusat yang dilakukan oleh bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh adalah satu tindakan yang tergopoh gapah, tanpa perancangan rapi.

”Dia (Idris) tergopoh gapah, dia nak buat sesuatu (hanya) nak ambil nama, (hanya) tujuan politik, tapi tidak ada perancangan dan persiapan rapid an lengkap,”tegasnya.

Beliau turut mempersoalkan, adakah kerajaan Terengganu pimpinan UMNO dan BN tidak mampu untuk mentadbir sebuah pusat pengajian tinggi sehingga sanggup menyerahkan KUSZA kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

”Penyerahan KUSZA itu sendiri (adalah) perkara besar, bakpe (adakah) kerajaan Terengganu tak mampu sangat ?,

”masa kerajaan PAS (mentadbir Terengganu) pun, mampu (untuk mentadbir KUSZA),”katanya yang menegaskan semua kerajaan negeri-negeri lain mempunyai Pusat Pengajian Tinggi sendiri yang ditadbir dibawah kerajaan negeri masing-masing.
sumber: http://www.buletinonline.net/index.php?option=com_content&view=article&id=746:ekoran-krisis-melanda-pentadbiran-udm-kembalikan-kusza-&catid=35:dalam-negeri&Itemid=2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Template by:
Free Blog Templates